Діяльність

Сучасний стан добудови Х-3/Х-4 на проммайданчику Хмельницької АЕС (22.07.2016)

Розмір шрифту

Скинути
22.07.2016

Необхідність введення додаткових енергогенеруючих потужностей на майданчику ХАЕС визначена "Національною Енергетичною програмою розвитку енергетики до 2010 року", затвердженої Верховною Радою України 15.05.96, як першочергове завдання після введення в експлуатацію енергоблока №2 Хмельницької АЕС та №4 Рівненської АЕС. Розділом ІV "Енергетічної стратегії України на період до 2030 року" передбачено ввести в експлуатацію енергоблоки №3, 4 ХАЕС. З метою реалізації цих завдань, Кабміном України видано ряд розпоряджень і постанов.

Обстеження технічного стану будівельних конструкцій будівель і споруд енергоблоків №3, 4 Хмельницької АЕС виконувалося ПАТ КІЕП на енергоблоці №3 в період з - 15.04.2006 по 29.12.2006, на блоці №4 - з 15.04.2006 по 29.12.2007.
Були обстежені всі доступні будівлі, споруди і конструкції.

За результатами обстеження  будівельних конструкцій будівель і споруд не виявлено значних дефектів, а при обстеженні металевих і залізобетонних конструкцій встановлено, що всі виявлені незначні дефекти усуваються шляхом виконання ремонтно-відновлювальних робіт, а в деяких випадках заміною окремих конструкцій. З 2008 по 2013 року згідно договорів на енергоблоці №3 виконано близько 80% ремонтно-відновлювальних робіт. На енергоблоці №4 ремонтно-відновлювальні роботи не виконувалися.

Згідно з дослідженнями і розрахунками, існуючий ставок-охолоджувач має можливість забезпечити навантаження 3000 ÷ 3240 МВт без розробки будь-яких додаткових заходів. Для забезпечення потужності 4000 МВт необхідно звести струменеспрямовуючу дамбу довжиною 1300 м в ложі ставка-охолоджувача, що є найбільш економічним варіантом як по капітальних, так і за експлуатаційними витратами.

У 1987-1997 роках на Хмельницьку АЕС було поставлено значну кількість обладнання для її будівництва. Фахівцями ВП ХАЕС розроблені програми обстеження та виконано консервацію обладнання встановленого на енергоблоках №3, №4 ВП ХАЕС, а також обладнання, яке знаходиться на складах. За результатами проведеного обстеження, складено акти, переліки обладнання, яке може бути інтегровано в новий проект будівництва енергоблоків №3, 4 ХАЕС, а також обладнання яке може бути використане для комплектації допоміжних і тимчасових систем при будівництві енергоблоків №3, 4.  

ПАТ КІЕП розробив техніко-економічне обґрунтовування (ТЕО) енергоблоків №3, 4 ХАЕС, документ пройшов державну експертизу і був схвалений розпорядженням КМУ №498-р від 04 липня 2012 року. В зв'язку з денонсацією міжурядової угоди між Україною та Росією про співпрацю в реалізації ядерних проектів рішенням ВР України від 16 вересня 2015 року №697-VIII, відмінена дія ЗУ від 06 вересня 2012 року №5217-VI «Об реализации проектирования и строительстве …».

На сьогоднішній день ПАТ КІЕП виконує коригування ТЕО в зв’язку з застосуванням в проекті будівництва ВП ХАЕС РУ ВВЕР-1000 «SKODA JS» з реалізацією всіх заходів з підвищення безпеки.

Розробку вихідних даних для коригування ТЕО будівництва 3-го і 4-го блоків Хмельницької АЕС щодо технічних характеристик, конструкції і показників надійності реакторної установки ВВЕР-1000 Skoda JS і проектних рішень стосовно систем безпеки здійснить UJV Rez a. s. (Чехія). UJV Rez також оцінить рівень безпеки енергоблоку для режимів нормальної експлуатації, проектних і важких аварій. Розроблені дані чеська компанія має надати до листопада 2016 року. Нові блоки під назвою ВВЕР-1000 Skoda JS будуть мати термін експлуатації 50 років. Основним паливом для енергоблоків ВВЕР-1000 Skoda JS ТВС компанії передбачаються Westinghouse, альтернативним - ТВС ВАТ «ТВЕЛ» (РФ).

Узгодження корегованого ТЕО дозволить Кабінету міністрів України прийняти остаточне рішення та затвердити нові законодавчі акти щодо розміщення, проектування та будівництва третього і четвертого енергоблоків ВП ХАЕС.

На даний час на Хмельницькій АЕС узгоджені технічні вимоги щодо виконання об’єму робіт по додатковому обстеженню будівельних конструкцій.

При спорудженні об'єктів атомної енергетики, в тому числі енергоблоків №3, 4 ВП ХАЕС, як першочергових, в програмі розвитку галузі передбачається максимальне залучення українських виробників обладнання.

Будівництво енергоблоків №3, 4 на майданчику Хмельницької АЕС має ряд переваг в порівнянні з іншими майданчиками будівництва нових ядерних потужностей:
відсутність необхідності відчуження земель, оскільки проммайданчик ВП ХАЕС вже має периметр з розрахунку на чотири енергоблоки; для майданчика проведені додаткові дослідження по обґрунтуванню можливості розширення АЕС виходячи з наявності можливих обмежуючих факторів (водні ресурси, сейсмічні характеристики, і т.д.).

При будівництві АЕС в складі діючих енергоблоків №1 і 2 була спочатку створена інфраструктура, розрахована  на енергоблоки №3 та №4 аналогічної потужності. Будівельна готовність енергоблоку №3 становить 75%, №4 - 28%;
в наявності є: обладнання РУ (85%), теплообмінники (72%), обладнання бакового господарства (80%), фільтра (69%), деаератора (100%), значна кількість насосної продукції, трубних частин і технологічної арматури.

Існуючу робочу документацію необхідно привести до діючих на нинішній момент в Україні нормативно-технічним вимогам. Це потребує набагато менших витрат, ніж розробка нової проектної документації. Використання наявної робочої документації істотно скоротить час розробки та зменшить вартість проектних робіт; проведена модернізація ВРП-750кВ, розрахована для експлуатації енергоблоків №3, 4; в зв'язку з модернізацією ліній електропередач 750кВ на ХАЕС буде можливість видавати повну потужність 4-х енергоблоків. Крім того, планується модернізація місцевих ліній електропередач, що в свою чергу дозволить збільшити споживання електроенергії високої якості,  її безперебійну передачу і розподіл по надійних мережах.

Завершення будівництва енергоблоків №3,4 ВП ХАЕС вимагає найменших витрат в порівнянні з будь-якими іншими варіантами введення в експлуатацію 2000 МВт додатково встановленої потужності; створяться додаткові робочі місця для населення як в період продовження будівництва АЕС, так і в період її експлуатації.