Діяльність

26.09.2018

Учасники громадського обговорення підтримали проекти тарифу та інвестпрограми Енергоатома на 2019 рік

Учасники громадського обговорення підтримали проекти тарифу та інвестпрограми Енергоатома на 2019 рік

Учасники публічного обговорення проекту тарифів на електричну та теплову енергію, що виробляється на атомних електростанціях на 2019 рік та проекту Інвестиційної програми АЕС НАЕК «Енергоатом» на 2019 рік в цілому підтримали документи, запропоновані до обговорення. Громадські обговорення у форматі відеоконференції одночасно відбулись 24 вересня у Дирекції НАЕК «Енергоатом» а також на Запорізькій АЕС, Рівненській АЕС, Южно-Українській АЕС та Хмельницькій АЕС. В обговоренні, зокрема, взяли участь керівники підрозділів Енергоатома, генеральні директори атомних електростанцій, мери міст-супутників АЕС та представник Київської облдержадміністрації.

У ході обговорення тимчасово виконуючий обов’язки віце-президента Енергоатома, директор з фінансів та бюджетування Компанії Анжела Депелян нагадала, що у документах, які Енергоатом у встановленому порядку подавав до Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), тариф на відпуск електроенергії з АЕС на 2018 рік було обґрунтовано на рівні 71,5 коп. за 1 кВт-год. «Однак з 1 жовтня поточного року, відповідно до постанови НКРЕКП, для Енергоатома затверджено тариф у 55,76 коп. за 1 кВт-год. Відтак у тарифі, який запрацює для компанії з жовтня, не враховано цілу низку витрат компанії, а загалом дефіцит за тарифом складає понад 13 млрд грн. У тому числі у складі загальної вартості свіжого ядерного палива не враховано фактичну ціну уранового оксидного концентрату українського виробництва, яка затверджена протоколом наради Міненерговугілля від 18 липня 2017 року. Таким чином, за встановленого з 1 жовтня тарифу, річний дефіцит коштів на закупівлю свіжого ядерного палива становитиме 1,5 млрд грн. Річна потреба у коштах на оплату праці та єдиний соціальний внесок Компанії, розраховані відповідно до порядку затвердженого постановою НКРЕКП від 26 жовтня 2015 року (№ 2645), повинна складати 11 млрд 616 грн, тоді як відповідно до нового тарифу ця сума складатиме 9 млрд 386 млн грн, відтак річний дефіцит за цим напрямком становитиме 2 млрд 230 млн грн», - наголошує Анжела Депелян.

Окрему увагу вона приділила дефіциту в тарифі коштів на сплату екологічного податку за утворення та тимчасове зберігання радіоактивних відходів (РАВ) та на відшкодування витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. «Обидва платежі є обов’язковими згідно відповідним законам, але незважаючи на це дефіцит тарифу на сплату екологічного податку за утворення та тимчасове зберігання РАВ становить 110 млн грн, а на відшкодування витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій – 90 млн грн», - уточнила Анжела Депелян.

Серед найбільш дефіцитних статей, встановленого для Енергоатома тарифу, директор з фінансів та бюджетування зазначила капітальні вкладення. «Річна потреба Енергоатома у фінансуванні цього напрямку, сформована відповідно до скоригованої Інвестиційної програми, яка погоджена Міненерговугілля, складає 8 млрд 628 млн грн, з яких у тарифі враховано лише 3 млрд 244 млн грн, таким чином дефіцит сягає 5 млрд 384 млн. І такий дефіцит виник в основному за статтями "Продовження терміну експлуатації" та "Підвищення безпеки", що є пріоритетними напрямками діяльності Компанії у підготовці енергоблоків АЕС до їх експлуатації в понадпроектний термін», - зазначила Анжела Депелян.

У свою чергу т.в.о. директора з економічних з питань, директор Департаменту тарифної політики та управління витратами Енергоатома Любов Шаніна повідомила, що розрахунок проектів тарифів Компанії на 2019 рік було здійснено не лише відповідно до внутрішніх документів Енергоатома, але й з урахуванням постанов НКРЕКП від 1 серпня 2017 року (№ 990) «Про затвердження Методики формування, розрахунку та затвердження тарифів на електричну та теплову енергію, що виробляється на атомних електростанціях» та від 30 червня 2018 року (№866) «Про затвердження Порядку проведення відкритого обговорення проектів рішень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг».

Вона також зазначила, що у проекті тарифів Енергоатома на 2019 рік враховані макропоказники за І сценарієм відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 11 липня 2018 року (№ 546) «Про схвалення Прогнозу економічного та соціального розвитку України на 2019-2021 роки». При розрахунках тарифів також були враховані прогнозні обсяги виробництва та відпуску електроенергії українських АЕС на 2019 рік відповідно до графіка планово-попереджувальних ремонтів енергоблоків АЕС.

Любов Шаніна наголосила, що після врахування низки уточнень, які були опрацьовані під час відкритого обговорення, та з урахуванням прогнозних показників виробничої діяльності Енергоатома на наступний рік, необхідний тариф на відпуск електроенергії АЕС на 2019 рік складає 90,19 коп за 1 кВт-год, а на теплову енергію – 145,29 грн за 1 Гкал. Саме такий розмір тарифів буде подано на розгляд НКРЕКП з відповідним обґрунтуванням.

З доповіддю щодо обґрунтування Інвестиційної програми Енергоатома на 2019 рік виступила директор з інвестицій та перспективного розвитку Енергоатома Тетяна Амосова. Вона наголосила, що головним документом, який покладено в основу Інвестиційної програми Енергоатома на 2019 рік, є розпорядження Кабінету міністрів України від 6 червня 2018 року «Про затвердження плану заходів з реалізації етапу «Реформування енергетичного сектору (до 2020 року) «Енергетичної стратегії України на період до 2035 року «Безпека, енергоефективність, конкурентоспроможність». «Усі заходи, передбачені цим планом, увійшли до нашої Інвестиційної програми. Найбільш важливим напрямком програми є заходи з підвищення безпеки енергоблоків АЕС та продовження термінів їх експлуатації, на що передбачено 18 млрд 195 млн грн, які становлять 70% загального обсягу коштів, необхідних для реалізації Інвестиційної програми Енергоатома на 2019 рік. Наступний напрямок - будівництво об'єктів, що забезпечують збільшення виробництва електроенергії, у тому числі шляхом зняття існуючих обмежень і створення заміщуючих потужностей, а також безпечне зберігання відпрацьованого ядерного палива та переробку радіоактивних відходів. На відповідні заходи необхідно 5 млрд 194 млн грн, тобто 20% загального обсягу інвестиційної програми. Інші капітальні вкладення і заходи з охорони праці  - 2 млрд 77 млн грн або 8% загального обсягу капінвестицій. Фізичний захист ядерних установок та ядерних матеріалів - 514 млн грн або 2% загальної суми інвестицій», - уточнила Тетяна Амосова.

Серед великих пріоритетних проектів капітального будівництва, які реалізовувались у поточному році та робота над якими триватиме і у 2019 році, директор з інвестицій та перспективного розвитку Енергоатома назвала реконструкцію системи технічного водопостачання ЮУАЭС. «Цей проект призначений для зняття обмежень виробництва електроенергії ЮУАЕС через високу температуру циркуляційної води, він дозволить збільшити відпуск електроенергії ЮУАЭС. У 2018 році планується завершити будівництво двох бризкальних басейнів, магістральних трубопроводів, насосної станції з монтажем насосних агрегатів. У 2019 році на цей об’єкт буде спрямовано 700 млн грн», - повідомила представник Енергоатома.

Говорячи про джерела фінансування Інвестиційної програми, Тетяна Амосова зазначила, що 40% загального обсягу Інвестиційної програми планується реалізувати за рахунок міжнародних кредитів. «Ці кошти заплановані для реалізації заходів Комплексної зведеної програми підвищення безпеки діючих блоків АЕС, будівництва Централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива українських АЕС, а також на заходи щодо впровадження технології Holtec на всіх вітчизняних АЕС», - уточнила директор з інвестицій та перспективного розвитку Енергоатома

Вона також повідомила, що у процесі обговорення Інвестпрограми на 2019 рік були отримані пропозиції від Запорізької АЕС, Рівненської АЕС та Дирекції з фізичного захисту та спеціальної безпеки Енергоатома з обґрунтуванням внесення змін до проекту Інвестпрограми. «Зокрема фінансування РАЕС за статтею «фізичний захист» пропонується збільшити на 104,4 млн грн. Запорізька АЕС запропонувала додати в розділ «нове будівництво» об'єкт Будівля розконсервації та консервації електричних двигунів 0,4 кВ в обсязі 200 тис. грн на розробку проекту, в цей же розділ додати реконструкцію приміщень Будівлі громадських організацій під будівлю Зовнішній адміністративний корпус № 2 ЗАЕС в сумі 500 тис. грн також на виконання проектних та вишукувальних робіт. Рівненська АЕС пропонує збільшити фінансування будівництва Будівлі технічного центру автоматизованих дистанційних засобів контролю металу на 65,2 млн грн, а також збільшити раніше включену до Інвестпрограми суму на будівництво Реабілітаційно-оздоровчого центру на базі Навчально-тренувального Центру РАЕС на 3,1 млн грн», -  зазначила Тетяна Амосова.

Таким чином, підкреслює директор з інвестицій та перспективного розвитку Енергоатома, Інвестпрограму збільшено на 175 млн грн за рахунок прибутку. «Інші джерела фінансування залишилися без змін», - підсумувала Тетяна Амосова.

Під час обговорення проекту тарифу головний бухгалтер Енергоатома Наталія Вашетіна наголосила, що впродовж багатьох років у тарифі Енергоатома не було враховано кошти на сплату до бюджету частини прибутку та податку на прибуток Компанії. «Відповідна сума сягає на сьогодні близько 11 млрд грн. Минулого року до НКРЕКП було передано копії платіжних доручень, які підтверджують фактичну сплату цих податків, але ніякого відгуку досі немає. Компанія сьогодні сплачує дуже великі відсотки за кредитами, які вона з 2007 року брала для забезпечення сплати згаданих податків до бюджету», - підкреслила Наталія Вашетіна. Вона висловила переконання, що НКРЕКП має врахувати ці кошти.

Учасники обговорень підтримали пропозиції та зауваження, надані до проектів тарифу та Інвестпрограми Енергоатома. Протокол підготовлений за результатами відкритого обговорення буде направлено до НКРЕКП.






Нефінансовий звіт НАЕК «Енергоатом» за 2017 рік

Повідом про корупцію