Прес-центр

04.06.2015

Жодне зі звинувачень народного депутата України Капліна С.М. не підтверджується - відповідь на депутатське звернення

НАЕК «Енергоатом» надав Міністерству енергетики та вугільної промисловості України детальну відповідь стосовно звернення народного депутата України Сергія Капліна до прем’єр-міністра України Арсенія Яценюка, в якому депутат звинуватив керівництво Енергоатома в нехтуванні державними інтересами.

Одним з головних звинувачень на адресу президента НАЕК «Енергоатом» Юрія Недашковського, наведених С. Капліним, є нібито підписана у 2011 році нова угода з російською компанією АТ «ТВЕЛ» щодо постачання свіжого ядерного палива для українських АЕС за завищеною ціною. При цьому народний депутат стверджує, що ця угода була підписана за секретним дорученням колишнього президента України Януковича В.Ф.

У зв’язку із цим Енергоатом повідомляє, що ця інформація не відповідає дійсності – жодних нових угод у 2011 році з ТВЕЛ не укладалось. Останній контракт на постачання ядерного палива з АТ «ТВЕЛ» було укладено у 2010 році відповідно до директив, затверджених спочатку Президентом України Ющенком В.А., а в подальшому перезатверджених Януковичем В.Ф. Відповідно до вимог чинного законодавства України, а саме затвердженого наказом Служби безпеки України № 440 від 12.08.2005 «Зводу відомостей, що становлять державну таємницю», директивам було надано гриф «таємно».

Щодо умов цього контракту у відповіді Енергоатома зазначається наступне: «Вартість ядерного палива визначається за ринковим механізмом, виходячи з показників (котирувань) цін на світовому ринку матеріалів та послуг ядерно-паливного циклу. Додатково застосовується система знижок залежно від обсягу закупівлі ядерного палива. У зв’язку з цим фактична ціна на ядерне паливо, що постачається за зазначеним контрактом, є нижчою від ринкових цін».

Відтак, своїм першим звинуваченням С.Каплін довів повне не володіння темою, на якій він вирішив «пропіаритись». Нижче приводимо текст відповіді Енергоатома за кожним з наступних пунктів депутатського звернення: 

Щодо контракту на вивезення відпрацьованого ядерного палива з АЕС України.

Вивезення відпрацьованого ядерного палива (ВЯП) здійснюється з метою забезпечення вимог ядерної та радіаційної безпеки, що передбачають наявність у басейнах витримки (БВ) енергоблоків АЕС на будь-який момент експлуатації необхідної кількості вільних місць для забезпечення вивантаження повної активної зони.

Вивезення ВЯП з АЕС України до РФ здійснюється в рамках Угоди між Урядом Російської Федерації і Урядом України про науково-технічне та економічне співробітництво в галузі атомної енергетики від 14 січня 1993 року та на підставі відповідних контрактів, укладених з російськими підприємствами-переробниками ВЯП.

Протягом 1993 – 1997 років вивезення ВЯП здійснювалося за контрактами, укладеними атомними електростанціями, які на той час були окремими юридичними особами. Довгострокові контракти, відповідно до яких на сьогодні здійснюється вивезення ВЯП до РФ, були укладені ДП «НАЕК «Енергоатом» у 1998 році.

Слід зазначити, що на сьогодні вивезення ВЯП до РФ залишається єдиною можливою схемою забезпечення поводження з ВЯП для енергоблоків ВВЕР 440 та ВВЕР 1000 Южно-Української, Хмельницької та Рівненської АЕС (вивезення ВЯП Запорізької АЕС здійснюється до пристанційного сховища «сухого» типу).

Умови всіх контрактів, відповідно до яких здійснювалось вивезення ВЯП, передбачають повернення продуктів переробки відпрацьованого палива, у тому числі осклованих високоактивних відходів (ВАВ). Повернення ВАВ від переробки ВЯП до країни походження ВЯП є загальновизнаною світовою практикою та передбачено вимогами Об’єднаної конвенції про безпеку поводження з відпрацьованим паливом та про безпеку поводження з радіоактивними відходами від 5 вересня 1997 року, що ратифікована Україною у 2000 році (Закон України від 20 квітня 2000 року № 1688-III).

Повернення осклованих ВАВ від переробки ВЯП має розпочатися не раніше 2018 року за умови своєчасного створення сховища для їх довготривалого зберігання. У зв’язку з цим інформація щодо щорічних збитків державному бюджету України на суму 20 млн дол. США не відповідає дійсності. До того ж ДП НАЕК «Енергоатом» не сплачує вартість цих контрактів за рахунок коштів державного бюджету України.

Стосовно зростання вартості вивезення ВЯП на 15% слід зазначити, що у листі не конкретизовано період, протягом якого, за твердженням народного депутата України Капліна С.М., відбулось таке зростання.

Зі свого боку вважаємо за необхідне повідомити, що протягом 2011 – 2014 років ціна на послуги з вивезення та переробки ВЯП визначалась у російських рублях. При цьому щорічне зростання ціни протягом цього періоду становило 5% порівняно з ціною за минулий рік, що значно нижче реального рівня інфляції як у РФ, так і в Україні. Умови вивезення ВЯП з українських АЕС у 2015 році до цього моменту ще не узгоджені через намагання російської сторони переглянути діючий порядок формування ціни на послуги з поводження з ВЯП.

Щодо не реалізації протягом 9 років контракту з компанією Holtec International (США) на будівництво сховища відпрацьованого ядерного палива

За результатами проведеного тендера в грудні 2005 року з компанією «Holtec International» (США) було підписано контракт на спорудження ЦСВЯП. Відповідно до умов контракту початок будівництва сховища було заплановано на 2007 рік, а введення його в експлуатацію – на 2010 рік.

Однак у зв’язку із прийняттям Закону України «Про порядок прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення» від 08.09.2005 № 2861-IV було встановлено нові вимоги до порядку прийняття рішення щодо будівництва нових ядерних установок, якою є ЦСВЯП, а саме – прийняття такого рішення мало відбуватись виключно шляхом прийняття спеціального Закону України.

Техніко-економічне обґрунтування (ТЕО) будівництва ЦСВЯП було підготовлене ще у 2006 році, але узгоджувалось з центральними органами виконавчої влади дуже повільно та остаточно було схвалено  розпорядженням КМУ лише в 2009 році (від 09.02.2009 № 131-р).

Одразу після схвалення ТЕО до Верховної Ради України було внесено проект Закону про розміщення, проектування і будівництво ЦСВЯП, однак його прийняття відтерміновувалось народними депутатами впродовж 2009 – 2011 років. У результаті лише 9 лютого 2012 року було прийнято Закон України «Про поводження з відпрацьованим ядерним паливом щодо розміщення, проектування та будівництва централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива реакторів типу ВВЕР вітчизняних атомних електростанцій» (№ 4384).

Отже, контракт з Holtec International не реалізовувався виключно з правових підстав, а саме – через відсутність відповідного закону протягом 7 років.                                        

Водночас, намагаючись прискорити будівництво ЦСВЯП, ДП «НАЕК «Енергоатом» та Holtec International вели проектування технологічного обладнання для забезпечення відвантаження ВЯП з енергоблоків АЕС до ЦСВЯП, а з 2009 року – підготовчі роботи на майданчику розміщення ЦСВЯП.

У 2010 році, незважаючи на суттєвий прогрес у реалізації контракту з «Holtec International», виконання і фінансування робіт ще було заборонено і приписом ГоловКРУ України. Хоч це було безпідставно та безглуздо, але це призвело до зупинки виконання робіт з боку підрядника – Holtec International та, відповідно, до необхідності перегляду умов контракту.

Після прийняття Закону України від 09.02.2012 № 4384 ДП «НАЕК «Енергоатом» було відновлено підготовчі роботи, пов’язані з майданчиком ЦСВЯП. Проте Holtec International роботи за контрактом не відновив та став наполягати на перегляді умов контракту через суттєве здорожчання будівництва та зміни у фінансуванні за цей період.

Через різне ставлення деяких керівників центральних органів державної влади до будівництва ЦСВЯП досі не вирішено питання відведення земельних ділянок для розміщення сховища та під’їзної залізничної колії у Чорнобильській зоні.   У квітні минулого року отримано дозвіл Кабінету Міністрів України на розроблення проектів землеустрою з подальшою передачею Компанії у постійне користування земельних ділянок під будівництво ЦСВЯП. Проекти землеустрою розроблено, однак вже більше року їх погодження затримує неузгодженість позицій причетних до «земельних питань» державних чиновників, вишукування ними різних формальних перепон, що створюють проблеми для подання документації на затвердження до Кабінету Міністрів України.

Щодо роботи з компанією Westinghouse (США)

Протягом 2014 року між ДП «НАЕК «Енергоатом» та компанією «Westinghouse» було підписано два принципових доповнення до діючого контракту, укладеного у 2008 році, що суттєво впливають на подальше співробітництво між ДП «НАЕК «Енергоатом» та компанією «Westinghouse».

Так, 29.04.2014 сторонами було підписано доповнення № 12, відповідно до якого компанією «Westinghouse» було поновлено постачання паливних збірок модернізованої конструкції на АЕС України. Постачання першої партії цих паливних збірок вже було здійснено у листопаді минулого року для енергоблока  № 3 ВП ЮУАЕС та завантажено до реактора на початку 2015 року.

30.12.2014 між ДП «НАЕК «Енергоатом» та компанією «Westinghouse» було підписано доповнення № 13, згідно з яким обсяг постачання ядерного палива виробництва компанії «Westinghouse» протягом 2015 – 2020 років суттєво розширено, що забезпечить реальну диверсифікацію постачання ядерного палива на АЕС України.

Крім того, умови доповнення № 13 передбачають можливість, у разі виникнення необхідності, збільшити обсяг постачання паливних збірок виробництва компанії «Westinghouse» до кількості, що необхідна для повного забезпечення ядерним паливом всіх діючих енергоблоків ВВЕР 1000 АЕС України.

Щодо зриву строків продовження експлуатації трьох енергоблоків АЕС

Висловлювання народного депутата про те, що «через нездатність Недашковського Ю.О. організувати виробничу діяльність ДП «НАЕК «Енергоатом» зірвано строки продовження експлуатації трьох енергоблоків АЕС…», є абсурдним.

Повідомляємо, що саме під час керівництва Недашковським Ю.О. компанією ДП «НАЕК «Енергоатом» 10.12.2010 було продовжено терміни експлуатації енергоблоків № 1 та № 2 ВП РАЕС: енергоблока № 1 ВП РАЕС – до 22.12.2030;   № 2 ВП РАЕС – до 22.12.2031.

При цьому термін експлуатації енергоблока № 2 ВП РАЕС було продовжено на один рік раніше необхідного терміну (проектний строк експлуатації енергоблока № 2 ВП РАЕС закінчувався 22.12.2011).   

Що стосується продовження терміну експлуатації енергоблоків № 2 ВП ЮУАЕС та № 1, 2 ВП ЗАЕС, то ці роботи ведуться згідно з програмами підготовки зазначених енергоблоків до продовження строку експлуатації, погодженими в установленому порядку. Відповідно до розділу 2 «Загальних вимог до продовження експлуатації енергоблоків АЕС у понадпроектний строк за результатами здійснення періодичної переоцінки безпеки» НП 306.2.099-2004 ДП «НАЕК «Енергоатом» було обрано варіант 2 для продовження експлуатації зазначених енергоблоків, а саме: зупинка енергоблока   після   завершення   проектного  строку експлуатації для  здійснення  організаційно-технічних   заходів   для продовження експлуатації. Для цього ДП «НАЕК «Енергоатом» були подані до Держатомрегулювання відповідні заяви.

Згідно з цим підходом ДП «НАЕК «Енергоатом»:

  • енергоблок № 2 ВП ЮУАЕС після завершення   проектного  строку експлуатації виведено в капітальний ремонт згідно з графіком ремонтів з 12.05.2015 по 17.12.2015. За цей період будуть виконані всі заплановані організаційно-технічні  заходи, необхідні для продовження експлуатації енергоблока, які визначені постановою Колегії Держатомрегулювання № 4 від 30 квітня 2015 року. Всі заходи забезпечено фінансуванням як найбільш пріоритетні;
  • енергоблоки № 1 та № 2 ВП ЗАЕС будуть виведені в ремонт відповідно до графіка:

          - блок № 1 – з 05.12.2015 по 11.06.2016;

          - блок № 2 – з 17.02.2016 по 05.06.2016.

Для цих енергоблоків сформовано обсяг робіт, який узгоджено з Держатомрегулювання. Всі заходи забезпечено фінансуванням.

Виходячи з вищезазначеного, стверджуємо, що роботи з продовження терміну експлуатації трьох енергоблоків (ЮУАЕС-2, ЗАЕС-1 та ЗАЕС-2) ведуться згідно з графіком, тому заяви народного депутата Капліна С.М. є безпідставними та передчасними.

Щодо зриву робіт з реконструкції відкритих розподільчих споруд Рівненської, Хмельницької та Запорізької АЕС

Реконструкція відкритих розподільчих споруд на Запорізькій, Рівненській та Хмельницькій АЕС є одним з найбільш пріоритетних напрямків капітального будівництва в Компанії.

Реконструкція ВРС-750 кВ на АЕС здійснюється для зняття обмеження видачі потужності АЕС і підключення енергоблоків АЕС до ПЛ 750 кВ «РАЕС-ПС Київська» та ПЛ 750 кВ «ЗапорізькаКаховська» і забезпечення, таким чином, видачі повної потужності АЕС.

За всіма трьома проектами реконструкції ВРС-750 кВ розроблена проектна документація, проведено державну експертизу та проекти затверджено у встановленому порядку (розпорядження КМУ від 13 серпня 2014 № 734-р про затвердження робочого проекту «ВП Запорізька АЕС. Реконструкція ВРП – 750 для підключення ПЛ 750 кВ «Запорізька -Каховська» (загальна вартість – 322 млн грн; терміни будівництва – 20 місяців), розпорядження КМУ від 13 серпня 2014 № 733-р «Про затвердження проекту «Реконструкція відкритої розподільчої споруди 750 кВ Рівненської АЕС (коригування)» (загальна вартість –  226 млн грн; терміни будівництва – 11 місяців), наказ Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19 грудня 2013 року № 969 про затвердження проекту «Реконструкція відкритої розподільчої споруди 750 кВ Хмельницької АЕС» (загальна вартість – 43 млн грн; терміни будівництва – 7 місяців).

На сьогодні завершуються процедури закупівлі обладнання за всіма проектами, здійснюється поставка обладнання. Укладено договори генерального підряду з реконструкції ВРС-750 кВ та виконуються будівельні роботи.

Роботи з реконструкції ВРС-750 кВ виконуються згідно із затвердженими в Компанії графіками. Планується завершити реконструкцію та ввести в експлуатацію ВРС-750 кВ на Рівненській та Хмельницькій АЕС до кінця 2015 року на Запорізькій АЕС – у 2016 році. Терміни реалізації проектів узгоджені з термінами виконання робіт ДП НЕК «Укренерго» з будівництва ПЛ 750 кВ «РАЕС-ПС Київська» та «Запорізька АЕС – Каховська».

Щодо порушеного кримінального провадження за ознаками  кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 191 та ч. 2 ст. 364 КК України

Кримінальне провадження, про яке зазначено у зверненні, було порушено за результатами ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності ДП «НАЕК «Енергоатом» за період роботи з 01.04.2013 по 01.03.2014, проведеної Комісією Міністерства енергетики та вугільної промисловості України на прохання  новопризначеного тоді президента ДП «НАЕК «Енергоатом» Недашковського Ю.О., який звернувся до Міненерговугілля (лист від 11.03.2014 № 3085/14) з проханням забезпечення належного дотримання вимог чинного законодавства України, зокрема пункту 12 статті 75 ГК України (у разі зміни керівника державного комерційного підприємства обов’язковим є проведення ревізії фінансово-господарської діяльності підприємства в порядку, передбаченому законом).

Таким чином, зазначене провадження не стосується періоду діяльності Недашковського Ю.О.

Щодо  укладення з порушенням чинного законодавства договору добровільного страхування персоналу ядерних установок від ризику негативного впливу іонізуючого випромінювання.

Окремо необхідно звернути увагу на те, як ревізори умудряються нараховувати збитки на суму 8 962 186 гривень. Йдеться про страхування персоналу ядерних установок від впливу іонізуючого випромінювання на виконання вимог статті 21 «Особливості умов праці в електроенергетиці» Закону України «Про електроенергетику» і статті 33 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку».

Закупівля цих послуг  відбувалась відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель» за процедурою «відкриті торги». Переможцем торгів стало ЗАТ «Європейський страховий альянс» з найнижчою ціною. Послуги були надані, скарг від застрахованого персоналу не надходило. Податки та платежі до пенсійних та соціальних фондів були внесені відповідно до законодавства.

При цьому звертаємо увагу, що в період, коли здійснювалася ця операція, на всіх державних підприємствах був присутній так званий «операційний аудит ДФІ».  Договори та банківські операції зі страхування  були перевірені і погоджені операційним аудитом.

Щодо організації збору коштів для воїнів АТО

Так,  ДП «НАЕК «Енергоатом» є соціально відповідальним підприємством, що активно здійснює свою діяльність відповідно до потреб і чекань суспільства, а тому в Компанії було розгорнуто широкий волонтерський рух.

 У кожному відокремленому підрозділі створено свою волонтерську групу.  У Дирекції Компанії створено волонтерську групу "ЕнергоАТОм для АТО". Протягом останнього року працівниками Компанії було зібрано власних коштів в розмірі більше ніж 7 млн гривень.

Усі кошти до копійки були витрачені на необхідні речі для військових, і самостійно завезені працівниками Компанії на передову в зону АТО. Всі звіти про здійснені поїздки, зібрані кошти, придбані та передані товари розміщені та знаходяться в постійному відкритому доступі на офіційному веб-сайті Компанії в рубриці «Допомога АТО».

Крім того, власними силами працівників ДП «НАЕК «Енергоатом» було відремонтовано 8 (вісім) БТРів. Закуплено, відремонтовано та адаптовано до вимог військового часу (броньовано) 7 (сім) мікроавтобусів, відремонтовано та модернізовано багатоцільовий транспортер з легкою бронею, а також закуплено численну кількість амуніції та спецспорядження на замовлення воїнів.

Також понад 100 тис. грн зібрано на аукціоні ікон спільно з уповноваженим з питань етнонаціональної політики Геннадієм Друзенком на потреби Першого добровольчого мобільного шпиталю ім.  Пирогова (ПДМШ-1).  У подальшому їх було передано підрозділам Національної Гвардії України, ЗСУ та батальйонам територіальної самооборони.

Наша волонтерська група не просто неодноразово була на передовій (і це можуть засвідчити за потреби адресати допомоги – окремі батальйони та підрозділи ЗСУ), але й у лютому 2015 року зробила виїзд у зону АТО (сектор С) спільно з депутатом Європарламенту від Королівства Бельгія Марком Демесмакером, який  на власні очі побачив, хто і з ким воює на Донбасі, і відтоді є послідовним захисником Української позиції у Європі.

Волонтерська група ДП «НАЕК «Енергоатом» вже понад рік тісно співпрацює з відомими волонтерськими рухами: «Армія SOS» Юрія Касьянова, «Крила Фенікса» Юрія Бірюкова, «Народний тил» Георгія Туки та іншими.

Такого роду звинувачення є неправдивими, а відтак – неприпустимими. Більш того, враховуючи реальну військову операцію на сході України та фактично стан війни в нашій державі, такі голослівні заяви народного депутата є цинічними і  аморальними, оскільки кидають тінь на трудовий колектив справжніх патріотів України.

Щодо збитків у розмірі 6,5 млрд.грн замість прибутку в сумі 884 млн грн відповідно до затвердженого фінансового плану на 2014 рік

Обов’язковість складання державним підприємством фінансового плану визначена статтею 75 Господарського кодексу України. До формування планових та фактичних показників діяльності Компанії висуваються різні законодавчі вимоги.

У пункті 2 статті 75 Господарського кодексу зазначено, що підприємства електроенергетики, ліцензована діяльність яких регулюється шляхом затвердження НКРЕКП тарифів, складають фінансові плани з урахуванням затвердженої цією комісією структури тарифів на електричну та теплову енергію.

На виконання цієї вимоги фінансовий план ДП «НАЕК «Енергоатом» на 2014 рік розраховано на підставі структури тарифів, що діяли у 2014 році. НКРЕКП листом від 29.05.2014 № 3155/23/47-14 підтвердила відповідність усіх показників фінансового плану Компанії на 2014 рік структурі встановлених тарифів.

НКРЕКП при затвердженні тарифів для ДП «НАЕК «Енергоатом» враховує податкову амортизацію, яка приймається до витрат з метою виключно розрахунку податку на прибуток. При цьому відповідно до вимог нормативно-правових актів у сфері бухгалтерського обліку (Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», Положення (стандарти) бухгалтерського обліку) фактичні показники діяльності підприємства формуються з використанням бухгалтерської амортизації, яка відображає реальне знецінення об’єктів основних засобів через їх знос. За фактичними даними бухгалтерського обліку амортизація за 2014 рік нарахована в сумі, що на 6,7 млрд грн перевищує суму, затверджену у фінансовому плані.

Також на фінансовий результат у 2014 році вплинуло зростання курсу іноземних валют, адже втрат від курсових різниць отримано на 1,5 млрд грн більше, ніж закладено у фінансовому плані.

У зв’язку з неповними розрахунками за електроенергію Компанія була змушена нарахувати резерв сумнівних боргів із заборгованості ДП  «Енергоринок» у сумі 0,5 млрд гривень.

Наголошуємо, що амортизація та резерв сумнівних боргів – не монетарні видатки.

У зв’язку з вищевикладеним, жодне зі звинувачень народного депутата України Капліна С.М. не підтверджується. Відтак вважаємо їх такими, що мають на меті не просто дестабілізацію роботи галузі, але й гальмування багатьох проектів та процесів, які започатковані нинішнім керівництвом ДП «НАЕК «Енергоатом».

Документ




Повідом про корупцію